Dersin Adı | Ekoloji, Politika, Gezegensel Düşünce |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEHU 303 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders çevre siyaseti ve ekolojik düşünceye içkin kilit meseleleri, temel konuları ve aciliyet barındıran sorunları tanıtmayı amaçlar. “Sonsuz büyüme” idealinin yol açtığı büyük ölçekli kentsel genişleme, geri döndürülmesi imkânsız yoğunluktaki ormansızlaşma ve çevresel bozulmadan umursamazca uygulanan kentleşme ve banliyöleşme süreçlerine, iklim değişikliğinin ortaya çıkardığı yerel ve küresel tehditlere ve ulus-aşırı tüketim biçimlerinin giderek körleşmiş bir tüketim ideolojisine dönüşmesine uzanan bir çerçevede çağımızı önceleyen birkaç yüzyıldaki gelişmelerin meydana geldiği çağımızı hepimizi insan-doğa ilişkisine dair anlamlı adımların nasıl atılacağını düşünmeye davet eden bir ekolojik kriz zamanı olarak tarif edebiliriz. Bu bağlamda, konvansiyonel yaklaşımların yanı sıra, “insan hayatının “ve “insan sağlığının” hayvan sağlığı, çevre/ekoloji sağlığı ve biyo-çeşitlilik boyutlarını kapsayan “gezegen sağlığı” ile yakın bir ilişki içinde bulunduğu iddiasını ortaya koyarak alana yepyeni katkılar sunan “gezegensel düşüncenin” yönlendireceği bu derste, öğrencilerin ekolojik sorun alanlarını ve çevre siyasetinin temel gelişmelerini geniş bir perspektif içinden kavramaları amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders üç ana bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde ekolojik krizin çeşitli bileşenleri tartışılacak,iklim değişikliği inkarcılığı, “gezegensel düşünce” ve “gezegen sağlığı” konusundaki tartışmalar ele alınacaktır; ikinci bölümde çevresel adalet fikrine odaklanan eleştirel yaklaşımlar ele alınarak yeşil felsefenin ve siyasetin sürdürülebilirlikten ekolojik genişlemeye uzanan çeşitli önerileri değerlendirilecek; son bölümde ise güncel tartışmalara yer verilecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş: Hedefler ve Beklentiler | John Bellamy Foster (1999), The Vulnerable Planet, (NY: Monthly Review Press), Preface&Ch.1 |
2 | Ekoloji ve Çevre Politikasının Doğuşu | Jaboury Ghazoul (2020), Ecology: A Very Short Introduction (NY and London: Oxford University Press), ch.1-2. Andrew Dobson (2016), Environmental Politics: A Very Short Introduction, (NY and London: Oxford University Press), introduction; ch.1-2. Pamela S. Chasek et al. (2018), “The Emergence of Global Environmental Politics,” Global Environmental Politics (7th ed.), (NY and London: Routledge), pp. 1-49. |
3 | Gelişimciliğin Yükselişi ve Düşüşü ve "Sonsuz Büyüme" | Kelley Johnson (2010), “Developmentalism Then and Now: The Origins and Resurgence of an Enduring Grand Theory,” Grand Theories and Ideologies in the Social Sciences (ed. Howard J. Wiarda), (NY: Palgrave Macmillan), pp. 19-40. Sukhoon Hong (2010), “Environmental and Geographic Determinism: Jared Diamond and His Ideas,” Grand Theories and Ideologies in the Social Sciences (ed. Howard J. Wiarda), (NY: Palgrave Macmillan), pp. 141-158. Jacobus A. du Pisani (2006), “Sustainable Development: Historical Roots of the Concept,” Environmental Sciences, Vol. 3, No. 2, pp. 83-96. |
4 | Çevre Politikasının Aktörleri ve Rejimleri | Pamela S. Chasek et al. (2018), “Actors in the Environmental Arena,” Global Environmental Politics (7th ed.), (NY and London: Routledge), pp. 51-103. Lindsay Maizland (2021), “Global Climate Agreements: Successes and Failures,” Council on Foreign Relations (https://www.cfr.org/backgrounder/paris-global-climate-change-agreements). |
5 | Yaklaşım 1: Nüfus ve Kıtlık vs. Kurumlar ve Kamu | Paul Robbins et al. (2014), Environment and Society: A Critical Introduction, (UK: Wiley Blackwell), ch.2&ch.4. |
6 | Yaklaşım 2: Çevresel Adalet * Sunum gruplarının oluşturulması için son tarih | Paul Robbins et al. (2014), Environment and Society: A Critical Introduction, (UK: Wiley Blackwell), ch.5. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Ekolojinin “Krizini” Anlamlandırma | Daha sonra duyurulacaktır. |
9 | İklim Değişikliği: Reddiyeciliğe Karşı Panik Yaratmacı Tartışma ** Kısa açıklamalarla sunum konularının gönderilmesi için son tarih | Daha sonra duyurulacaktır. |
10 | Çözüm 1: Ulusötesi Aktivizm / Çevre Hareketleri *** Sunum konuları hakkında geri bildirim | Daha sonra duyurulacaktır. |
11 | Çözüm 2: "Gezegensel Sağlık" | Daha sonra duyurulacaktır. |
12 | Sunumlar | |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 8 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 18 | |
Toplam | 100 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | |||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | |||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | |||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest